Dźwigi |
Jakże łatwiejsze stało się życie dzięki dźwigom jest chyba kwestią, której nikomu nie trzeba tłumaczyć ani udowadniać. Dzięki tym urządzeniom ludzie mogli zacząć budować coraz wyższe i bardziej masywne konstrukcje. Dźwigi służą bowiem do podnoszenia bardzo ciężkich elementów i przenoszenia ich na często dość znaczne wysokości. Najprostszą formę dźwigu znano oczywiście już w starożytności. Wykorzystywano najprostszą zasadę fizyki jaką tylko można sobie wyobrazić, czyli po prostu regułę dźwigni. Im dłuższą dźwignię zastosuje się do podniesienia jakiegoś ciężaru tym mniejszą siłę trzeba do niej przyłożyć, aby ciężar podnieść. Dodatkowo zastosowanie systemu przeciwwag jeszcze bardziej zwiększa funkcjonalność takiego dźwigu. Obecnie dźwigi dostępne są w przeróżnych rodzajach i nie zawsze wykorzystują regułę dźwigni. Nowoczesne materiały i mocne silniki pozwalają podnosić bowiem dużo większe ciężary bez poważnego wydłużania ramienia dźwigu. Najbardziej rozpoznawalnym rodzajem dźwigu są oczywiście te budowlane. Tutaj mamy do czynienia z ogromną konstrukcją stalową, która porusza się po uprzednio położonych torach. Tak dźwig może być dolno lub górnoobrotowy, ewentualnie obie te funkcja na raz. W pierwszym przypadku w dźwigu obraca się cała podstawa, a w drugim jedynie wieża. Dźwigi tego typu mogą przenosić ogromne ciężary na bardzo duże wysokości, ale wymagają bardzo dużej przestrzeni do pracy i są niezwykle niewygodne w transporcie. Innym typowym rodzajem dźwigu jest ten spotykany w portach, szczególnie starych portach. Prosta konstrukcja dźwigu podczepiana jest w doku portowym na stałe i poprzez system bloczków oraz przeciwwag umożliwia ona sprawny załadunek lub rozładunek statku. Takie dźwigi nie przenoszą jednak dużych obciążeń, a ich zasięg jest mocno ograniczony. Ostatnią grupę stanowią z kolei dźwigi kołowe lub samochodowe. Są to różnego rodzaju urządzenia dźwigowe podczepiane najczęściej do podwozia samochodu ciężarowego. Z racji ich niewielkiej wagi nie mogą one przenosić dużych ciężarów, a niewielka długość ramienia dźwigu pozwala manewrować jedynie w bliskiej okolicy maszyny. Popularne są także specjalne HDS-y. To niewielkie systemy dźwigowe montowane na zwykłej ciężarówce, które służą do załadunku oraz rozładunku takiego samochodu. |